Időről időre előkerül a “közösségi oldalak káros hatásai” téma. Valójában aligha kell érvelni azok mellett – főleg most, hogy annyi szabadidős foglalkozás korlátozottá vált. A Social Dilemma (2020) Netflix dokumentumfilm is ezt célozza meg szakértők és bennfentesek szavain keresztül. De mi is a dilemma?
Ha azt mondanám, hogy rögzítik és tárolják a böngészési előzményeidet, lehet megriadnál, hiszen nem tudhatjuk biztosan, mire használják fel azokat valójában. Ezek az előzmények – a Social Dilemma szerint – arra szolgálnak, hogy viselkedésünk alapján felmérjék fogyasztói szokásainkat, és ez alapján alakítsák a megjelenített hirdetéseket. Ha például gördeszkás videókat néztél egyik nap, a következőn már lehet, hogy eladó gördeszkákról fogsz hirdetéseket látni az Insta-feededen. A cél, hogy fogyasztásra, vásárlásra ösztönözzenek.
A hipotetikus “ők” ebben az esetben a program, amit valaki egyszer régen megírt, a rejtélyes “algoritmus”. Ahogy a dokumentumfilm rámutat, ez mára odáig fejlesztette magát (és itt jön be az AI, vagy mesterséges intelligencia), hogy szinte lehetetlen nyomon követni benne bármilyen mintát.
Ami problémát okoz, vagy ami A Probléma, hogy ez a mesterséges intelligencia nem rendelkezik azzal, amit mi emberek erkölcsnek, vagy etikának hívunk. Egy program nem hezitál fiatal (és befolyásolható) közönségeken ugyanazt a technikákat alkalmazni, mint felnőtteken; a fogyasztásra sarkalló hirdetések, termékeket népszerűsítő trendek finomítás nélkül érik a gyerekeket és tinédzsereket, és gyakran telibe is találnak – a kívánság megszületett, és beteljesülésre vágyik.
Legyen az Instagram, TikTok vagy Youtube, a közbeszúrt hirdetéseknagyobb valószínűséggel azért kerülnek eléd, mert múltbéli viselkedésed alapján – amit ezek az appok felmértek – ezek garantálják a figyelmedet, és ezáltal hajlandóságodat az itt-ott elhintett reklámok megtekintésére.
“Nade várjunk”, gondolhatod most (vagy mindezt már tudtad, és forgatod a szemed az előbbire, hogy hogy nem esett le neki eddig?) “mit jelent ez rám nézve? Szabaduljak meg az összes apptól, ássam el a telefonomat a kert végében, és menjek el remetének?” Bármilyen csábító is ez az ötlet, attól tartok nem jutnánk sokkal előbbre. Bárhová mész, körülvesznek a reklámok és hirdetések. A különbség talán abban rejlik, hogy amíg egy poszter nyíltan és őszintén hirdeti célját, az Insta-feededen a reklámok a szeretteid, ismerőseid és kedvenc celebjeid között öltenek alakot. Hogy ez mennyire befolyásol téged? Az rajtad múlik.
Mire érdemes odafigyelni?
- Limitáld az időt, amit bizonyos appokon töltesz.
Erre vannak külön alkalmazások, mint a Forest, Flipd, vagy ha iPhone-od van, beállíthatsz magadnak egy napi limitet. - Kapcsold ki a felesleges értesítéseket.
Azért vannak ott, hogy bevonzzanak. Hányszor veszed a telefont a kezedbe egy nap? - Kihívás: tudsz egy hetet social media nélkül tölteni?
A cold turkey módszer a legdrasztikusabb, de a legeredményesebb is. Meglepődhetsz, mennyi időd szabadul fel, amit egyébként lehet, hogy TikTokon töltenél.
Hallottam olyan véleményeket a filmről, hogy nem tetszett, mert ijesztő. Ez teljesen érthető – helyenként drámaian illusztrálták érveiket az alkotók. Számomra nem is annyira ijesztő, mint inkább kompromisszummentesen kritikus volt a Social Dilemma hangvétele. Ennek ellenére, vagy éppen ezért ajánlom mindenkinek, mert érdemes és fontos tájékozódnunk ilyen formában is a körülöttünk lévő világról, hogy ne féljünk az ismeretlentől.