Social Dilemma – amit tudni érdemes

Időről időre előkerül a “közösségi oldalak káros hatásai” téma. Valójában aligha kell érvelni azok mellett – főleg most, hogy annyi szabadidős foglalkozás korlátozottá vált. A Social Dilemma (2020) Netflix dokumentumfilm is ezt célozza meg szakértők és bennfentesek szavain keresztül. De mi is a dilemma?

Ha azt mondanám, hogy rögzítik és tárolják a böngészési előzményeidet, lehet megriadnál, hiszen nem tudhatjuk biztosan, mire használják fel azokat valójában. Ezek az előzmények – a Social Dilemma szerint – arra szolgálnak, hogy viselkedésünk alapján felmérjék fogyasztói szokásainkat, és ez alapján alakítsák a megjelenített hirdetéseket. Ha például gördeszkás videókat néztél egyik nap, a következőn már lehet, hogy eladó gördeszkákról fogsz hirdetéseket látni az Insta-feededen. A cél, hogy fogyasztásra, vásárlásra ösztönözzenek. 

A hipotetikus “ők” ebben az esetben a program, amit valaki egyszer régen megírt, a rejtélyes “algoritmus”. Ahogy a dokumentumfilm rámutat, ez mára odáig fejlesztette magát (és itt jön be az AI, vagy mesterséges intelligencia), hogy szinte lehetetlen nyomon követni benne bármilyen mintát. 

Ami problémát okoz, vagy ami A Probléma, hogy ez a mesterséges intelligencia nem rendelkezik azzal, amit mi emberek erkölcsnek, vagy etikának hívunk. Egy program nem hezitál fiatal (és befolyásolható) közönségeken ugyanazt a technikákat alkalmazni, mint felnőtteken; a fogyasztásra sarkalló hirdetések, termékeket népszerűsítő trendek finomítás nélkül érik a gyerekeket és tinédzsereket, és gyakran telibe is találnak – a kívánság megszületett, és beteljesülésre vágyik.

Legyen az Instagram, TikTok vagy Youtube, a közbeszúrt hirdetéseknagyobb valószínűséggel azért kerülnek eléd, mert múltbéli viselkedésed alapján – amit ezek az appok felmértek – ezek garantálják a figyelmedet, és ezáltal hajlandóságodat az itt-ott elhintett reklámok megtekintésére.

“Nade várjunk”, gondolhatod most (vagy mindezt már tudtad, és forgatod a szemed az előbbire, hogy hogy nem esett le neki eddig?) “mit jelent ez rám nézve? Szabaduljak meg az összes apptól, ássam el a telefonomat a kert végében, és menjek el remetének?” Bármilyen csábító is ez az ötlet, attól tartok nem jutnánk sokkal előbbre. Bárhová mész, körülvesznek a reklámok és hirdetések. A különbség talán abban rejlik, hogy amíg egy poszter nyíltan és őszintén hirdeti célját, az Insta-feededen a reklámok a szeretteid, ismerőseid és kedvenc celebjeid között öltenek alakot. Hogy ez mennyire befolyásol téged? Az rajtad múlik.

Mire érdemes odafigyelni?

  1. Limitáld az időt, amit bizonyos appokon töltesz.
    Erre vannak külön alkalmazások, mint a Forest, Flipd, vagy ha iPhone-od van, beállíthatsz magadnak egy napi limitet.
  2. Kapcsold ki a felesleges értesítéseket.
    Azért vannak ott, hogy bevonzzanak. Hányszor veszed a telefont a kezedbe egy nap?
  3. Kihívás: tudsz egy hetet social media nélkül tölteni?
    A cold turkey módszer a legdrasztikusabb, de a legeredményesebb is. Meglepődhetsz, mennyi időd szabadul fel, amit egyébként lehet, hogy TikTokon töltenél.

Hallottam olyan véleményeket a filmről, hogy nem tetszett, mert ijesztő. Ez teljesen érthető – helyenként drámaian illusztrálták érveiket az alkotók. Számomra nem is annyira ijesztő, mint inkább kompromisszummentesen kritikus volt a Social Dilemma hangvétele. Ennek ellenére, vagy éppen ezért ajánlom mindenkinek, mert érdemes és fontos tájékozódnunk ilyen formában is a körülöttünk lévő világról, hogy ne féljünk az ismeretlentől.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.